Til lærere og skoler

Find mere information om Den kulturelle rygsæk for skoler og lærere

Her er information samlet til lærere og skoler

Luk alle
Åben alle

Rollen som tovholder

Hver skole udpeger en eller flere tovholdere, som står for den primære kontakt og dialog med koordinatorer i Den kulturelle rygsæk.

Som tovholder er det væsentligt at du:

  • går foran og er ambassadør for Den kulturelle rygsæk overfor kollegaer og forældre.
  • formidler information fra koordinatorer mv. ifm. Den kulturelle rygsæk til relevante lærere.
  • håndtering af børnebogen LUKA og Den kulturelle rygsæk til børn i forårsSFO. 
  • hjælper med at finde lærere, som kan og vil være med til at udvikle nye forløb eller evaluere på afviklede forløb.
  • på folkeskolerne skal du sikre at der er lavet transportaftaler forud for aktiviteter. 

Lærerens opgave og rolle i forløb

Som lærer til en klasse, der skal have et forløb i Den kulturelle rygsæk er det dit ansvar:

  • at orientere dig i forløbets generelle undervisningsmateriale på den interne side. Vær opmærksom på om der er delelementer, som skal være præsenteret eller arbejdet med forud for mødet med kulturaktørerne.
  • at deltage i forløbets lærerworkshop. Det er obligatorisk for kommunens folkeskoler.
  • at bidrage til evaluering og løbende udvikling af undervisningsforløb, såfremt der bliver behov. Som lærer har du fagkompetencer, pædagogisk og didaktisk viden, som er meget værdifuld i udvikling af nye forløb. 
  • at have det pædagogiske ansvar for klassen og eleverne når I er ude på besøg hos kulturinstitutioner. 
  • at orientere evt. vikarer. 
  • at deltage og bakke op om eleverne i forløbene.

Den kulturelle rygsæk og dagsordener

I Faaborg-Midtfyn Kommune tror vi på, at vi udvikler os gennem deltagelse i sociale fællesskaber. Alle børn leger, lærer og interagerer socialt på hver deres måde - og alle børn og unge har brug for at være en del af et fællesskab. I Faaborg-Midtfyn Kommune arbejder vi derfor systematisk med at styrke den pædagogiske og didaktiske praksis som ramme for læringsfællesskaber - i samspil med børnene, de unge, deres forældre og andre vigtige voksne og fællesskaber i børnenes liv.

Den kulturelle rygsæk er en del af, og understøtter, tilgangen for fællesskabende læringsmiljøer i skolerne. Aktiviteterne i Den kulturelle rygsæk tilbyder eleverne et rum, der støtter op om den sanselige og kreative læring. Kunst og kultur tilbyder andre veje til læring, og det er håbet, at eleverne i mødet med dansen, billedkunsten eller arkitekturen opdager nye sider af sig selv, og at aktiviteterne åbner for nye oplevelser i og med fællesskabet.

Børne- og ungepolitikken sætter retningen for det, der er vigtigt på børne- og ungeområdet i Faaborg-Midtfyn Kommune. Den kulturelle rygsæk understøtter flere af børne- og ungepolitikkens fem pejlemærker, men spiller særligt en rolle i forhold til at vække og styrke elevernes kulturelle identitet og nysgerrighed. Samtidig er Den kulturelle rygsæk med til at bygge bro til børn og unges fritids- og foreningsliv, da eleverne - gennem aktiviteterne - kan få øje på kunst- og kulturudfoldelser, som de kan fortsætte med i deres fritidsliv.

De voksne, som eleverne møder gennem aktiviteter i Den kulturelle rygsæk, arbejder ud fra det fælles børne- og ungesyn, som er formuleret i politikken. Det betyder, at vi voksne møder eleverne ud fra forståelsen af, at alle børn og unge har lige rettigheder, er lige meget værd, og at alle har ret til at blive hørt, set og inddraget.

Det indbefatter et kontinuerligt arbejde for at klæde vores aktører fagligt på og at det undervisningsmateriale, som I finder på siden her, understøtter det ovenstående. Da politikken blev godkendt i november 2025, forventer vi, at der kommer særligt fokus på dette fremadrettet. 

Kommunikation til deling - til forældre, elever, eksternt

LUKA og Den kulturelle rygsæk

Find børnebogen LUKA og Den kulturelle rygsæk her:

Bogen er skrevet af forfatter Ester Rützou og illustreret af Oliver Streich. 

Alle børn i forårsSFO får sit eget eksemplar inden skolestart. Link til bogen må gerne deles med forældre og andre interesserede.

Start en samtale om kunst og kultur

Den kulturelle rygsæk har udviklet to nip-nappere, som kan bruges til at starte en samtale med eleverne om kulturelle oplevelser og betydningen af at skabe og opleve kunst og kultur. 

Du er velkommen til at bruge dem i din undervisning.

Den kulturelle rygsæks nip-nap til indskoling og mellemtrin

Den kulturelle rygsæks nip-nap til udskoling

Praktisk info

Kontaktoplysninger

Koordinatorer:

  • Fra Opvækst og Læring:
    • Pernille Wittenburg, pædagogisk konsulent
    • Mail: pwitt@fmk.dk 
    • Telefon: 7253 3279

    • Dorthe Kirkeby Bæhrenz, skolekonsulent
    • Mail: dokib@fmk.dk 
    • Telefon: 7253 1085
  • Fra Kultur:
    • Marie Skaaning, kulturkonsulent
    • Mail: mtsoe@fmk.dk 
    • Telefon: 7253 4625
    • Stine Kähler, kunst- og kulturkonsulent
    • Mail: stma1@fmk.dk
    • Telefon: 7253 4455

 

Til folkeskolerne:

Lærere og/eller skolens tovholder skal fra skoleåret 2025/2026 selv bestille bustransport ifm. forløb i Den kulturelle rygsæk. Af hensyn til forløbets indhold bør klassen ankomme 10 minutter før start. 

 

Spørgsmål? Kontakt os

Pernille Wittenburg

Skolevej 6
5854 Gislev

Pernille Wittenburg
72 53 32 79
Send en mail

Skriv sikkert til os

Marie Skaaning

Mellemgade 15
5600 Faaborg

Marie Skaaning 
72 53 46 25
Send en mail

Skriv sikkert til os

Stine Kähler

Mellemgade 15
5600 Faaborg

Stine Kähler 
72 53 44 55
Send en mail

Skriv sikkert til os

Dorthe Kirkeby Bæhrenz

Skolevej 6

5854 Gislev

72 53 10 85
Send en mail

Skriv sikkert til os